Naslovnica
Vrati me korak natragSuper roditelj - početna stranica
Toksični šok sindrom uzrokuju neke vrste tampona
Godine 1980. TŠS se počinje javljati epidemijski kod djevojaka s početkom za vrijeme menstruacije. U rodnici bolesnica nađen je opet Staphylococcus aureus. TŠS je bio povezan s uvođenjem nekih vrsta jako upijajućih (hiperapsorbilnih) tampona. Javna edukacija i povlačenje hiperapsorbilnih tampona u američkim trgovinama rezultirali su značajnim smanjenjem broja prijavljenih slučajeva TŠS-a.
 

 
Povijest
Toksični šok sindrom (TŠS) opisan je 1978. godine kao bolest koja zahvaća više sustava organizma djece, a kao uzročnik je nađena bakterija Staphylococcus aureus.
 
Uzročnik
Staphylococcus aureus (zlatni stafilokok) je gram-pozitivna kuglasta bakterija. Nakon dijelejenja stanica one ostaju međusobno povezane pa otuda ime roda (prema grčkom staphyle = grozd i coccus = zrno); fakultativni su anaerobi. Prirodno prebivalište S. aureus je tjelesna površina čovjeka, brojnih drugih sisavaca i ptica. Osim na koži može se naći i na sluznicama kao prolazna flora. Prisutan je u prašini i na predmetima opće uporabe, a mogu se naći u mlijeku i drugim prehrambenim proizvodima, kamo najčešće dospiju s ruku čovjeka.
 
Staphylococcus aureus izlučuje niz enzima i otrova, tzv. egzotoksina koji sudjeluju u nastanku infekcija. Egzotoksin koji se naziva TSS1 (prema engleskom nazivu "toxic shock syndrom toxin") uzrokuje toksični šok sindrom. Sindrom toksičnog šoka može nastati kod bilo koje infekcije izazvane sojem zlatnog stafilokoka koji izlučuje ovaj toksin.
 
Nastanak bolesti
U rodnici 5-20% žena nalazi se Staphylococcus aureus. Ako dođe do oslobađanja njegovih egzotoksina u krvotok može se razviti toksični šok. Razvoj sindroma toksičnog šoka za vrijeme menstruacija pri uporabi tampona nastaje ako se tampon ne mijenja duži period pa se krv duže zadržava u rodnici, stafilokoki se razvijaju u većoj količini, a isto tako i njihovi toksini.

Osim tijekom menstruacija, toksični šok sindrom se pojavljuje i kao komplikacija kožnih infekcija, infekcija rana nakon prirodnog poroda i nakon carskog reza, infekcija tkiva, upala pluća nakon gripe i rijetko nakon primarne stafilokokne bakterijemije (prisutnosti bakterije u krvi). Menstrualni i nemenstrualni TŠS imaju jednake simptome.
 
Simptomi
Mogući simptomi uključuju visoku tjelesnu temperaturu, osip po cijelom tijelu koji se ljušti na dlanovima i tabanima tijekom slijedeća 1-2 tjedna, nizak tlak, poremećaj probavne funkcije - povraćanje, proljev, nedostatna funkcija bubrega i jetre, pojačana prokrvljenost sluznica, smanjen broj trombocita (trombocitopenija), bolovi u mišićima (mialgija) s povišenom kreatinin kinazom, glavobolja, dezorijentacija, smanjena razina kalcija. O sindromu toksičnog šoka govorimo kad su zahvaćena 3 ili više organskih sustava, a svi ovi simptomi se ne pojavljuju kod svakog bolesnika/bolesnice.
 
Tijek bolesti
Toksični šok sindrom obično nastaje naglo, oko početka mjesečnice kod mladih žena koje koriste tampone ili dijafragme za kontracepciju. Znakovi infekcije mogu biti minimalni među bolesnicima s infekcijama operacijskih rana, u kojih se početak bolesti tipično javlja drugog dana nakon operacijskog zahvata. TŠS je opisan je također i kao bolnička infekcija.
 
Smrtnost
Smrtnost je oko 3% - 7%, a uzroci su nizak tlak otporan na liječenje, razvoj oštećenja pluća kod odraslih (respiratorni stres sindrom odraslih - ARDS) i zgrušavanja u krvnim žilama (diseminirana intravaskularna koagulacija).
 
Dijagnoza
Dijagnoza se postavlja temeljem razgovora s pacijentom, pregleda i uzimanja uzoraka za mikrobiološku dijagnostiku. Uglavnom je dijagnoza jednostavna zbog postojanja tipičnih simptoma i karakterističnih okolnosti pojave sindroma - početkom menstruacije ili uz stafilokokne infekcije.
 
Liječenje
Liječenje je usmjereno ka rješavanju šoka, nedostatne funkcije bubrega i pluća i diseminirane intravaskularne koagulacije. Antibiotici se daju venskim putem. Potrebne su visoke doze antibiotika - penicilin, klindamicin, gentamicin. Ako je infekcija nastala izvan bolnice pretpostavlja se da je uzročnik stafilokok koji je osjetljiv na penicilinaza-otporne peniciline pa se oni daju u liječenju i nije nužno izolirati soj i ispitati njegovu osjetljivost. Međutim, ako se radi o bolničkoj infekciji, tada se mora uzeti uzorak za mikrobiološku pretragu te se izoliranom soju testira osjetljivost na antibiotike i oni se određuju prema rezultatu testa.

Ako postoje lokalne nakupine gnoja kao rezultat stafilokokne infekcije, trebaju se kirurški zbrinuti. Potrebno je prestati koristiti tampone čime se sprječava mogućnost ponovnog nastanka bolesti.
 
Prevencija
Sindrom toksičnog šoka se može spriječiti pravovremenim liječenjem stafilokoknih infekcija, pravilnom skrbi o rani nakon operacija te čestim mijenjanjem tampona. U preventivne akcije spada i brzo prepoznavanje toksičnog šoka i hitne mjere liječenja kako bi se spriječila smrt i eventualne posljedice bolesti.
 
Jadranka Žderić
Medijska kultura djece i mladih
Mogućnosti i ograničenja
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn

  • Teorijska razmatranja
  • Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
  • Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
  • Savjetovališta za roditelje i učitelje
  • Ogledni tekstovi novinara, književnika...

Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.

Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole u tim brzim društvenim promjenama.

Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine, televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.

[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren njihovoj dobi, i djeci.

Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno odgovornoj praksi.

kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
Vježbajmo zajedno
Znam što želim
Sretna knjiga - Internet trgovina