|
|
|
|
|
|
|
Poljubi me… pa eto što su poljupci zapravo?! |
|
Da, da. Postoji i znanost koja se bavi isključivo poljupcima, a zove se filematologija.
Oni su toliko važan dio ljudskosti, da čak i imaju svoj dan : međunarodni dan ljubljenja je 5. veljače.
Poljubac je dodir usnama kao gesta naklonosti, bezličan pozdrav, izraz poštovanja ili najintenzivniji ljubavni trenutak.
Ali ljudi nisu jedini sisavci koji se ljube u usta… Jedine životinje koje se ljube u usta su čimpanze, orangutani i mačke.
Eto, kako postoje svakakvi ljudi, postoje i oni koji poljupce ne vole.
Odbojnost prema ljubljenju je rasprostranjenija među priprostim ljudima i za njih je poljubac neka vrsta primitivnog akta.
Naj, naj o poljupcima
Evo neke činjenice o poljupcima koje možda niste znali:
- Za poljubac u obraz sudjeluju samo dva facijalna mišića dok se za vrući vlažni poljubac uključe više od 34 mišića lica.
- Receptori na jeziku primaju 28 puta snažniji podražaj nego vršci prstiju.
- Nježni dodiri usana uzrokuju uzbuđenje koje izbija na površinu kože, koja počne crvenjeti i stoga ljubavnici ne mogu negirati požudu koja se jasno čita na koži
- Primjereni, optimalni poljupci stvaraju osjećaj ugode i smirenja i pridonose fizičkoj ravnoteži tijela, povećavaju obrambene sposobnosti organizma, pomlađuju kožu i mišiće lica, uklanjaju stres i podižu samopoštovanje.
- Strastveni, neobuzdani poljupci uzrokuju orkanska uzbuđenja u cijelom tijelu, ubrzava se rad svih organa, pluća, mozga, srca.
- Srce radi 30 do 60 posto brže, krv brže cirkulira, povećava se krvni tlak, povisuje tjelesna temperatura za pola stupnja.
- Mada vrlo rijetko, ali kombinacija visokog tlaka i povećanog opterećenja mozga može voditi moždanom udaru. Zbog pretjeranog opterećenja organizma takvi poljupci skraćuju život za tri minute. Ujedno vatreni poljupci troše 50 do 100 kcal i povećavaju izgaranje masnih nakupina u tijelu.
- Uz poljubac s partnerom izmjenjujemo i vodu, soli, bjelančevine, izlučine različitih žlijezda i približno 25 milijuna raznih mikroorganizama.
Nemojte nikad nikome uskraćivati poljupce jer čak i Sigmund Freud kaže:
- Usta simboliziraju spolnost, a poljubac hranu, pa uskraćivanjem poljubaca partneru uskraćujemo i toliko potrebnu emotivnu hranu i bliskost.
Vrste poljubaca
I na kraju, da se malo prisjetite svih vrsta poljubaca:
- Čestitarski poljubac izražava dobre namjere i podršku i u njemu se usnama dodirnu obrazi.
- Konvencionalni ili društveni poljubac je također dodir obraza usnama, a znak je dobrodošlice ili prijateljstva.
- Platonski poljubac je brzi plahi dodir zatvorenih usana i nema erotskih primisli. Njime se najčešće ljube djevojčice i dječaci.
- Donovski poljubac ili mafijaški poljubac u ruku je ponizni znak poštovanja.
- Judin poljubac je najpoznatiji među nespolnim poljupcima i simbolizira izdaju.
- Leptirski poljubac predstavlja dodirivanje obraza ili trepavica partnera trepavicama.
- Eskimski poljubac je zapravo trljanje nosa jedno o drugo.
- Kafkijanski poljubac započinje gotovo bez erotskog naboja, zatim se pojačava.
- Ničeanski poljubac je niz poljubaca samo jednog partnera koji svojim ljubljenjem drugoga partnera dovodi do uzbuđenosti.
- Slijepi poljubac je sa zatvorenim očima i u pravilu dovodi do veće uzbuđenosti u tijelu ili ljubavnik na taj način sakriva govor očiju u kojima se zjenice šire kako raste uzbuđenost i otkriva spremnost na daljnji korak.
- Orgazmički poljubac uzrokuje orgazam, a doživljavaju ga tinejdžeri ili žene koje se rijetko ljube.
Poljupci tijela daju se u erogene zone ili neki drugi dio tijela s kojeg se snažni podražaji brzo šire prema središtima u mozgu.
- Francuski poljubac (french kiss) je jedan od najpoznatijih i najpoželjnijih među ljubavnicima. Dugotrajni vlažni usta na usta poljubac uključuje i rad jezika i zuba pa je idealan uvod u dobar seks, s obzirom da se uz poljupce uključuju i ugrizi pa poljubac u kratko vrijeme može postati vrlo žestok. Započinje početnim poljupcem u kojem se usne jedva dotaknu, nakon toga se blago susretnu vršci jezika što potiče želju za čvršćim i intimnijim dodirima.
|
|
|
|
|
|
|
|
Jadranka Žderić |
|
Medijska kultura djece i mladih |
Mogućnosti i ograničenja |
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn |
|
- Teorijska razmatranja
- Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
- Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
- Savjetovališta za roditelje i učitelje
- Ogledni tekstovi novinara, književnika...
Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se
sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja
stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo
pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i
slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja
učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da
proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju
same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.
Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola
nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li
društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj
prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole
u tim brzim društvenim promjenama.
Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine,
televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te
komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj
otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima
poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu
zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.
[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i
razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na
razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih
pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije
upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren
njihovoj dobi, i djeci.
Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o
medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego
smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se
krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno
odgovornoj praksi. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|