Naslovnica
Vrati me korak natragKreativni učitelj - početna stranica
Igra suradnje
AUTORICA:  Carolyn Stevens, Fillmore Middle School; Fillmore, Utah
 
RAZREDNI STUPANJ: Prikladno za učenike od 6. razreda osnovne do 4. srednje škole.
 
PREGLED:
Je li istina da većina nas misli kako je najbolji način da uspijemo ako postignemo više od susjeda?
Možda se zato često priziva izreka Lea Durochera da „Fini momci posljednji stignu na cilj”.
Takav stav je upravo ono što nas uvlači u nevolju. Činjenica je da u većini sfera života –  upravljanju svjetskim resursima, poslovanju, globalnim mirovnim pregovorima, međuljudskim odnosima svih vrsta – postizanje uspjeha nikako ne podrazumijeva gaženje drugih ljudi.
 
               To se zove suradnja.
 
CILJ:  Učenici će utvrditi vlastite i tuđe stavove o vrijednosti suradnje u promicanju  donošenja boljih odluka u društvu.
 
AKTIVNOSTI I POSTUPCI:
 
Ako vam dadem da izaberete između novčanice od 20 dolara i 100 dolara, a ništa ne tražim zauzvrat, naravno da ćete uzeti stotku bez premišljanja. Što ako ubacim u igru ovu sljedeću kvaku. Ponudit ću to svakome u razredu.
 
Ako više od 20 posto prisutnih u razredu odaberu 100 dolara, nitko neće dobiti ništa. Ako  80 posto ili više njih odaberu 20 dolara, tada će svaka osoba dobiti točno što je tražila. 
 
E pa sad, ako mislite da će gotovo svatko odabrati sigurnih 20 dolara, tada će biti još prilike da se uzme 100 dolara. Napokon, vaša odluka sama po sebi zapravo neće promijeniti ishod. Ako to bude manje od 20 posto u svakom slučaju, tada možete biti 80 dolara bogatiji, bez utjecaja na ičije šanse.
 
Sigurna sam da ćete  u novom duhu suradnje svi vi izabrati 20-icu. Ja sigurno bih.  Naravno, ako svi drugi krenu uzeti 20 dolara, možda ću ja . . . 
 
Svaki učenik dobit će komadić papira da napiše anonimni zahtjev za svoj dio novca. Papiriće ću skupiti i prebrojati prema danim odgovorima.
 
SAŽETAK:  Kako ste prošli? Ovaj eksperiment odražava probleme koje društva imaju s, npr. zagađenjem. Pojedinačne koristi od zagađenja su veće od pojedinačnih troškova zagađenja jer se ti troškovi raspoređuju na sve. Sve dok većina surađuje, nekolicina može varati bez značajnijeg utjecaja na druge.
Kako se koriste naši prirodni resursi? Koja su vaša očekivanja u životu?
Jadranka Žderić
Medijska kultura djece i mladih
Mogućnosti i ograničenja
19,5 × 24,5 cm, 256 stranica;
meki uvez, cijena 120 kn

  • Teorijska razmatranja
  • Upoznavanje s hrvatskom i svjetskom praksom
  • Metodičke radionice (velika škola pripreme školskih tiskovina)
  • Savjetovališta za roditelje i učitelje
  • Ogledni tekstovi novinara, književnika...

Davno je Jan Amos Komensky u svojem djelu Didactica Magna napisao: Da bi se sve lakše pamtilo, čula trebaju raditi što više. Na primjer: sluh valja stalno povezivati s vidom, govor s rukom, ne samo na taj način što ćemo pričati ono što trebaju znati da bi im ušlo kroz uši, već što ćemo i slikati da bi im se stvari mogle kroz oči stisnuti u pamet. Ljude valja učiti, do najveće moguće mjere, da svoje znanje ne crpu iz knjiga, već da proučavaju nebo i zemlju, hrastove i bukve, tj. da proučavaju i ispituju same stvari, a ne tuđa zapažanja o stvarima.

Vrijedi li ta njegova preporuka i danas u informatičkom vremenu kad kola nevjerojatan broj informacija i nudi se niz gotovih rješenja? Omogućuju li društvene okolnosti sporo, postupno učenje koje će odgovarati čovjekovoj prirodi, odnosno pojedinoj njegovoj razvojnoj fazi te koja je pozicija škole u tim brzim društvenim promjenama.

Autorica tako pokušava otkriti na koji način suvremeni mediji (tiskovine, televizija, internet, kompjutorske igre.) utječu na proces učenja te komunikaciju tzv. starim medijima (knjiga, muzej.). Ovo je pokušaj otkrivanja metodičkih načina spajanja komunikacije raznovrsnim medijima poštujući sve pozitivne razvojne aspekte, ali i upozoravajući na potrebu zaštite djece i učenika od raznovrsnih oblika zloporaba.

[Ulomci iz recenzije Dragutina Lučića]
Propitujući vještine i strategije medijskog školovanja, blagotvoran, ali i razoran utjecaj, osobito elektroničkih medija - televizije i interneta - na razvoj djece, autorica postavlja niz suvislih moralnih, odnosno praktičnih pitanja na koja nudi i isto toliko socijalno odgovornih odgovora ponajprije upućenih roditeljima i učiteljima, a onda, dakako, na način primjeren njihovoj dobi, i djeci.

Pred nama je elaboracija koja nije tek puko izolirano teoretiziranje o medijima i sentimentalno zdvajanje nad sudbinom slabih i nejakih, nego smireno promišljanje koje ni u jednom jedinom trenutku ne zaboravlja da se krize, poteškoće, nesporazumi, negacije mogu i imaju razriješiti u socijalno odgovornoj praksi.

kolumnist:
Goran Marjanović
Goran i gosti
kolumnist:
Maja Matković
Mama Maja mirotvorac
Znam što želim
Sretna knjiga - Internet trgovina