|
|
|
|
|
Upišite pojam ili ga odaberite među tagovima: |
|
|
|
Mjerilo, Senior, vazal, Prvi svjetski rat, Pučki tribuni, Mjesec, Pad zapadnog rimskog carstva, Religija, Arhiva, Atena, Obalni reljef, Barbari, Mezopotamija, Kršćanstvo, Plebejci, Plašt, Salinitet, Stanica, Unitarijanizam, Helenizam, Muzej, Križarski ratovi, Drugi svjetski rat, Romantizam, Plemić, Rimski gradovi, Eolski reljef, Mjesno i pojasno (zonsko) vrijeme, Provincija, Tlak zraka, Kameno doba, Geološka doba, Špilja, Jame, Grčki gradovi, Termometar, Prosvjetiteljstvo, Holokaust, Dualizam, Svemir, Feudalna davanja,
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Sasanidi |
|
Nakon velike pobjede nad Artabanom V 224. g. po Kr. Ardesir I proglasio se kraljem nad kraljevima. Sasanidska dinastija, nazvana tako prema Sasanu, jednom od njegovih predaka, preuzela je vlast u Iranu i stvorila carstvo koje je na Istoku bilo jedina ozbiljna prijetnja Rimskome Carstvu. Sasanidi potječu iz Farsa, domovine Ahemenida, čiju su slavnu prošlost prihvatili kao svoju i jačali carstvo, uspostavljajući i obnavljajući staru iransku tradiciju. Zoroastrizam je ponovno postao državnom religijom. Sasanidsko su carstvo obilježili sukobi s Rimom. Šapur I (241 - 272. g.) pobijedio je tri rimska imperatora: Gordijan III poginuo je u bitki s perzijskom vojskom, Valerijan je zarobljen i prvi je rimski car koji je pao u ruke neprijatelja, a Filip je poražen.
U razdoblju Sasanida carska je umjetnost dosegla procvat – a središte njezina zanimanja je slavljenje kralja i isticanje njegova božanskog bića. Na velikim pećinskim reljefima prikazan je kako prima kraljevske insignije od Ahura Mazde; kada sjedi na prijestolju prilikom audijencije njegova je božanska priroda istaknuta zvjezdanim simbolima; njegove se vrline slave u prikazima lova na divlje životinje ili prikazima bitaka u kojima poražava neprijatelje. Ta želja za isticanjem apsolutne moći osobito je zamjetljiva u monumentalnoj arhitekturi palača u Firuzabadu i Ktesifonu, zidovi kojih su obloženi mramorom, statuama i reljefima od štuka, mozaicima i freskama. Ista se ideologija moći očituje na reprezentativnom, bogato ukrašenom i djelomice pozlaćenom srebrnom posuđu. Ti su predmeti izvan Irana također bili vrlo cijenjeni kao diplomatski darovi i statusni simboli. |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|