Naslovnica
Upišite pojam ili ga odaberite među tagovima:
Koncentracijski logor, Reljef, Padaline, Rimsko graditeljstvo, Delta, Ledenjački reljef, Knez, Pismo, Sumračnica, Jame, Rimski gradovi, Unitarijanizam, Estuarij, Globus, Tlak zraka, Župan, županije, Barbari, Kralj, Jugendstil ili (Art Nouveau, Secesija, Art deco), Faraon, Kršćanski simboli, Zvijezde, Ljudska prava, Legenda, Seoba naroda, Grčki gradovi, Suverenitet, Kolonizacija, Socijalizam, Močvare, Ekvator, Knjižnica, Benediktinci, Heleni (Grci), Anaerobni organizmi, Vrijeme, Obitelj, Perzija, Riječni (fluvijalni) reljef, Klasicizam,
Vrati me korak natragSretna škola - početna stranica
Kapetan – zaljubljenik u brodove i more
Mnogi dječaci, posebno oni koji žive u primorskom dijelu Hrvatske, žele postati pomorci.
Predstavljamo vam dva pomorca. Zdenko Perko kapetan je trajekta Pelješčanka, a Nikša Špaleta elektroničar na stranom brodu Bulk carrier.
Pojam pomorac obuhvaća sve one koji zarađuju za život ploveći morem. Posada broda dijeli se na tri glavne skupine: posadu na palubi, posadu stroja i tzv. bijelo osoblje (kuhari i konobari). Nju popunjavaju još neki
članovi, kao što su radiotelegrafist i elektroničar.
 
SVAKOMU JE SAN - BITI KAPETAN
A san je svakoga dječaka postati kapetan broda. No nije isto biti kapetan male obalne plovidbe ili kapetan velike obalne plovidbe, da ne govorimo o kapetanu duge plovidbe, a to je najviše što pomorac može postići u svojoj karijeri (karijera = napredovanje u svom zanimanju).
 
PLOVIM 25 GODINA
Opišite nam svoj posao.
Zdenko: Navigavanjem (plovidbom) i bavim se već 25 godina. Trenutačno sam kapetan trajekta Pelješčanka koji više puta dnevno prometuje na relaciji Ploče - Trpanj i obratno. Završio sam pomorsku školu. No bez obzira na to koliko ste dobar učenik, nakon završene škole kompanija koja vas namjerava zaposliti najprije procjenjuje vaše sposobnosti i tek onda vas prima na posao.
 
Čime se koristite u radu?
Zdenko: Kako već dugo radim i imam puno iskustva, posao obavljam rutinski, a i koristim se uređajima za navigaciju, radarima, kompasom, nautičkim kartama i radiouređajima.
 
I RAČUNALA SU DIO BRODOVA
Tehnika stalno napreduje, a računala su postala sastavni dio svakog broda. Stoga više gotovo i nema brodova
bez elektroničara.
 
ODRŽAVAM CIJELI BROD
Što sve obuhvaća vaš posao?
Nikša: Održavam sve uređaje za navigaciju, sve što na brodu ima veze sa strujom.
 
Kojim se alatom koristite?
Nikša: Elektroničkim testerom, raznim oscilatorima za mjerenje frekvencije i dr.
 
Vaš je posao vrlo odgovoran.
Nikša: Kapetana može zamijeniti svatko, ali bez mene plovidbe nema. Šalim se. Da, posao je vrlo odgovoran i zahtjevan. Danas je sve kompjutorizirano pa treba imati dosta znanja, a i radi se puno.
 
Može li se vaš posao obavljati i bez završene pomorske škole?
Nikša: Može, uz uvjet da ste završili elektrotehničku školu.
 
KAO KAZALJKA NA SATU
Radite već 18 godina. Kuda ste sve plovili?
Nikša: Moj brod plovi, slikovito rečeno, poput kazaljke na satu - oko cijeloga svijeta.
 
Kakav je zabavni život na brodu?
Nikša: Najčešće se zabavljamo pjevajući ili gledamo filmove na videu, a najbolje je kad dođemo u luku u kojoj nas dočeka mnoštvo lijepih djevojaka.
 
• Kako postati pomorac?
Nakon osnovne škole učenik upisuje četverogodišnju srednju pomorsku školu, koja ima dva smjera: nautički i strojarski. Tu stječe znanja iz navigacije, odnosno strojarstva. Nakon završene srednje škole i godine dana plovidbe polaže se stručni poručnički ispit, kojim stječe čin poručnika trgovačke mornarice. Potom se polaže ispit
za čin trećeg časnika palube (ili stroja) trgovačke mornarice, a nakon nekog vremena i za čin drugog, odnosno prvog časnika. Kada se skupi nekoliko godina plovidbe, može se upisati viša ili visoka pomorska škola, kao i položiti ispit za kapetana duge plovidbe, a to je najviše do čega se može doći školovanjem.
• Zašto je lijepo biti pomorac?
Ploveći, čovjek upoznaje različite krajeve svijeta, običaje i kulturu drugih ljudi, različite civilizacije. Lijepo je upoznati i raznoliki biljni i životinjski svijet. Pomorci osobito vole dupine, koji često prate brodove plivajući tik uz njih.
• Što je u tom poslu teško?
Najteže je biti daleko od kuće i obitelji, pogotovo ako vas kod kuće čekaju žena i djeca. Jako je teško na početku plovidbe, a poslije sve prelazi u naviku. Ništa manje nije teško kada brod zahvati nevrijeme, a kopno je daleko. Tada gotovo da nema pomorca koji ne strahuje za vlastiti život i život ostalih na brodu.
• Može li se taj posao raditi cijeli život?
Može. Ljudi plove i do 60. godine starosti.
 
Pripremila Biljana Okmažić
Jadranka Žderić
"Zemlja na dlanu"
Jadranka Žderić
"Od kuće do škole"
Sretna knjiga - Internet trgovina