Zašto prepisivanje u nas još nije sramota? |
Prepisivanje, slobodno možemo reći varanje na ispitu znanja u osnovnim i srednjim školama, pa i na fakultetima, naša je svakidašnjica. Hrvatski gimnazijalci, uglavnom odlični učenici, iznijeli su svoja razmišljanja u prvom Hrvatskom saboru znanja: kako se prepisuje, kako se rade šalabahteri i hoće li i novi naraštaji biti skloni mitu i korupciji zbog takva načina rješavanja problema… Zašto je u stranim školama prepisivanje sramota, npr. u SAD-u? MONIKA: Amerikanci su u prednosti pred nama jer uče ono što vole, a kad u nas moram učiti glazbeni, likovni, a znam da ću studirati na PMF-u, normalno je da ću napraviti šalabahter. S druge strane, predmete koje volim, kao npr. hrvatski, neću prepisivati, a ostalo, zašto ne!? INES: U nekim se predmetima i ne stigne prepisivati. Pripremim šalabahter, ali ne stignem prepisati jer je premalo vremena, ispit je znanja preopsežan. MONIKA: Ili kad je 75 posto ispita za dva, zašto ne prepisivati? BARBARA: Postoje i predmeti na kojima učitelji dopuste prepisivanje, prešutno, kako bi test uspio i kako bi se mogle upisati ocjene. INES: Povijest u našoj školi nitko ne prepisuje jer profesor tako objasni da se može bez problema naučiti za četiri, a i bilo bi nas sram da prepišemo, pali bismo u profesorovim očima. Koje tehnike prepisivanja primjenjujete? FRANJICA: Izvadimo bilježnicu ili knjigu na klupu i prepisujemo. BARBARA: Da, to je tako kod tebe jer si prelijena da bi napisala šalabahter kako treba. PETRA: I knjiga je na klupi, i bilježnica, a ispod knjiga mobiteli i učenici se dopisuju s drugima iz škole i dobivaju odgovore. MONIKA: Ako me u prepisivanju uhvati profesor koji zna da bih trebala znati, uzet će mi šalabahter i natjerati me da ipak naučim, za druge koji prepisuju nije ga briga. BARBARA: Ja i Petra znamo se dogovoriti i svaka za dio gradiva napiše šalabahter ili šapćemo jedna drugoj. Podijelimo se. FRANJICA: Može se i mnogo naučiti pišući šalabahter. Ja sam pisala šalabahter za likovni i sve sam znala u testu, nije mi trebao. Šalabahter mi je bio odličan za ponavljanje gradiva. Gdje obično držite šalabahtere? BARBARA: Obično pod papirom, pod testom. INES: Znaju biti i u rukavu. Latinske su se izreke znale napisati na rub tenisica. MARTINA: Znamo i na kompjutor napisati šalabahter, jer se slova mogu smanjiti pa više stane na njega. Onda se uredi flomasterima da ljepše izgleda i možemo se lakše snaći u njemu. PETRA: Ja šalabahter stavim u kemijsku olovku, fino ga savijem. Vama je prepisivanje zabavno i čini se da nemate prigovora na to. Jeste li zato možda nemoralniji nego vaši vršnjaci po svijetu koji ne posežu za prepisivanjem? MONIKA: Normalno da manje prepisuju kad imaju manje gradiva. INES: Zašto bi morali znati kad je i tko tamo sagradio nekakvu kupolu, pa jasno da će hrpu takvih nepotrebnih podataka prepisati. MONIKA: Amerikanci su mnogo pripremljeniji za studij matematike, više znaju, a opet sigurno nisu učili logičke kvadrate ili Venov dijagram. KREŠIMIR: Nije istina da Amerikanci ne prepisuju. Moj bratić živi ondje i redovito prepisuje. Čak programiraju digitrone da mogu prepisivati. MARTINA: Ozbiljno!? Pa oni su napredniji u prepisivanju od nas, služe se modernijim tehnikama. Što kaže tvoj bratić, što im se dogodi kada ih profesori uhvate? KREŠIMIR: Nismo nikad razgovarali o tome, ali sigurno im tada nije lako. INES: U nas se uči preopširno, gotovo da moramo znati kad je netko, neki pisac ili povijesna osoba išao na toalet! BARBARA: I još moramo znati glazbeni i neke druge predmete jednako dobro kao npr. hrvatski i matematiku koji su ipak najvažniji predmeti. FRANJICA: Zašto učiti predmet koji mi poslije više nikad neće trebati!? BARBARA: Kad je moja mama išla u srednju šklu, bio je takav sustav da su prva dva razreda bila opća, a poslije se učenik odlučivao što želi dalje više učiti. MONIKA: Da, to je mnogo bolje. Također smatram da je 17 predmeta previše za nas gimnazijalce. MARTINA: Nama su potrebne škole npr. samo s društvenom grupom predmeta ili samo s prirodnom grupom predmeta i da tako svatko uči ono što ga zanima pa neće biti ovolika prepisivanja. Hoće li ovakvo prepisivanje na veliko utjecati na vas kasnije, hoćete li biti skloniji korupciji i mitu, velikim problemima našeg društva? FRANJICA: Neee!! INES: Nipošto! MONIKA: Nećemo, jer ćemo raditi posao koji volimo. Nisam nikad prepisivala kemiju i fiziku jer ih volim. INES: Ono što razumijemo, tu nam prepisivanje nije potrebno. Prema tome, moralno ste neupitni iako prepisujete? PETRA: Čak i cura koja prolazi s 5,0 prepisuje. To je već moralno upitno. FRANJICA: Jedna cura koja je išla na natjecanje imala je odgovore na digitronu i to također nije u redu. Evo, od 20 do 30 metara smo od crkve sv. Lovre i ne bojite se Božjeg gnjeva jer prepisujete!? MONIKA: Ne! Zašto? Prepisivanje nam omogućuje da budemo bolji i kreativniji. BARBARA: Petra je kreativna u izradi šalabahtera! INES: Jedna profesorica često spominje redovitu prepisivačku djelatnost i kako tako nikad nećemo ništa naučiti. FRANJICA: Prepisivačka djelatnost kao u srednjem vijeku kad su prepisivali knjige i imali su nokte crne od tinte. KREŠIMIR: Prepisivanje je jednostavno nužda. Ima li kakvih kazni za prepisivanje? MONIKA: Dobijemo 1! INES: Ili nam profesorica kaže: „Makni to s klupe!“, a mi spustimo knjigu pa je vratimo. Hoće li polaganje mature utjecati na povećavanje gradiva, a time i povećavanje prepisivanja? INES: Ne može se gradivo više povećati. Ne može se učiti više od ovoga! MONIKA: Predmeti koji se polažu na maturi su u redu, oni su nam potrebni. I zadaci nisu takvi da se ne moraju znati kojekakvi nevažni podaci već se provjerava razumijevanje i povezivanje. A što mislite o prepisivanju na maturi? FRANJICA: Ne, to ne bi bilo dobro. MARTINA: Nije to tako preteško, a i postoje niži i viši stupanj polaganja zadataka pa će svatko naći što mu odgovara. INES: Tko bi prepisivao, osramotio bi sebe i svoje profesore. FRANJICA: Ma ne može se ni prepisivati na maturi, troje je profesora s nama u učionici. Goran Marjanović
|
Medioteka - Udruga za promicanje medijske kulture djece i mladih // www.medioteka.hr // info@medioteka.hr |