Bio jednom jedan...
AUTORICA:   Debra Toennis, Park School, Weiser, Idaho
 
RAZREDNI STUPANJ/PREDMET:  Viši razredi osnovne/niži razredi srednje škole,  jezične vještine
 
PREGLED:
  Svi smo upoznati s „okidačima priče” kojima se započinje neka ideja od koje slijedi izlaganje.
Ova varijanta zahtijeva od učenika da „razmišlja unazad”; da rekonstruira nedostajuće elemente neke priče tako da imaju smisla, ili da „se uklapaju” u date elemente priče.
Sami učenici će prosuditi rezultate, odrediti čije su pripovijetke potpunije, zanimljivije, maštovitije, te će (najbolje što umiju) pridodati poznate činjenice.
 
SVRHA:  Ova aktivnost pismenog izražavanja rabi strukturu bajke za prikaz svih elemenata kratke priče.
 
CILJEVI: 
Učenici će moći:
  1. Napisati uvod i zaključak neke bajke.
  2. Utvrditi sastojke neophodne za cjelovitu priču.
  3. Znati se služiti indicijama iz konteksta kako bi utvrdili što se u priči događa prije, a što kasnije.
  4. Proširiti neki lik na osnovu ograničenih podataka.
  5. Razviti maštu i ideje.
SREDSTVA:  Bajka, papir, olovka, umjetnički pribor.
Da bi se postigli najbolji rezultati, uzmite neku „manje poznatu” bajku.
 
AKTIVNOSTI I POSTUPCI:

1.  Ponovite osnovnu strukturu bajke:  Uvod
     (mjesto radnje i likovi), razvoj zapleta,
     zaplet, vrhunac, razrješenje.
2.  Pročitajte „srednje ” odlomke iz neke bajke. Zadajte učenicima da napišu što se dogodilo prije i nakon tih odlomaka.
3.  Potaknite učenike da ilustriraju svoje priče.
4.  Priče učenika pročitajte naglas pred cijelim razredom.
5.  Pročitajte pravu bajku, cijelu, od početka do kraja.
 
SAŽETAK:
Odličan način podučavanja strukture priče je izraditi grafikon „tijeka priče”, navodeći elemente redom. Zabavno je pogledati „Malu sirenu”, a zatim utvrditi elemente priče.
Moguće je proširiti tu aktivnost korištenjem različitih žanrova (znanstvene fantastike, krimića, humoreski, itd....).
Medioteka - Udruga za promicanje medijske kulture djece i mladih // www.medioteka.hr // info@medioteka.hr